"Tar du emot blandraser"?

_________________________________________
 
FAQ, eller vanligt förekommande frågor, publiceras på bloggen varefter de ”poppar upp” i verksamheten
___________________________________________________________
 
Tar du emot blandraser?

När jag fick denna fråga första gången förstod jag inte varför. På senaste tiden har denna fråga blivit allt vanligare och jag har med bedrövelse fått konstatera att det inte är ovanligt att ägare till blandraser, oavsett ursprung, inte alltid är välkomna hos alla.

På min mottagning är ALLA individer av djurarterna hund och katt varmt välkomna! Jag gör heller ingen skillnad på mina patienter baserat på eventuella framgångar inom olika tävlingsdiscipliner, utan alla får precis samma noggranna och omfattande genomgång tillika behandlingar.

Jag tar emot enskilda individer som är i behov av hjälp för att kunna fortsätta fungera och må bra och ser därför inte hur det kan spela någon som helst roll hur, var och varför denna individ kommit till världen. En liknande diskriminering accepteras ju inte om det skulle gälla människor, eller hur? Så varför anses det vara okey att diskriminera hundägare baserat på den typ av hund de har valt?
 
Mina personliga preferenser gällande hundar och katter är helt ovidkommande i mitt yrkesutövande. Jag har och har haft ett flertal katter av huskattstyp (blandraser) varav de flesta är adopterade från katthem, ett flertal hundar av både blandrastyp och renrasiga varav en kommit till mig genom organisationen Hundar utan Hem och resten genom privata omplaceringar. Dessutom har jag och har haft ett antal hundar som jag köpt som valpar då jag tycker att det är väldigt roligt att kunna utöva och tävla inom en hundsport som både jag och hunden älskar. Det jag vill säga med detta är att det ena inte nödvändigtvis behöver utesluta det andra!
 
 
Detta leder mig vidare till att kommentera den tråkiga utveckling jag ser inom hundvärlden när ägare till blandraser och renrasiga hundar ställs mot varandra. Det vore så otroligt mycket trevligare om vi kunde enas om att alla hundar mår bra av att aktiveras på olika sätt och att det därför skulle gagna alla om olika hundsporter var mer välkomnande istället för uteslutande. Det jag speciellt vill ta upp är att styrelser inom olika klubbar borde se möjligheter med att välkomna nya medlemmar med andra raser eller blandraser – även om de har en hund idag som kanske inte är exceptionellt lämpad för sporten/aktiviteten så vinner man en funktionär (alltid en bristvara!) och en potentiell framtida ägare av ”rätt” hundtyp.
Allmänt | |
Upp