Genomgång. (Hur det går till på Små & Stora Tassar)

Vad innebär då en genomgång för díg och din hund?

  • hunden ska rastas före rörelseanalysen, men inte vara uppvärmd. När muskulaturen blir uppvärmd kan upp till 20% av eventuella rörelsestörningar döljas/tillfälligt försvinna och bli svåra att se.
  • när vi är tillbaka i mottagningsrummet börjar jag med att ta upp patientens anamnes (sjukdoms-/skadehistoria) under tiden som du bjuds på kaffe/te. Tiden detta tar är viktig även för hundens sinnestillstånd, då den får tid att lukta runt i rummet och komma till ro i den okända miljön.
  • vid de fysiska testerna av hundens rörelseapparat behöver jag din assistans. Hunden måste stå resp. ligga ner på sidan och många av rörelserna är ovana för de flesta hundar som aldrig varit med om en noggrann genomgång tidigare.
  • under tiden jag arbetar med din hund berättar jag samtidigt om allt jag hittar och vad det innebär. Du har också möjlighet att få känna själv om du vill.
  • efter de fysiska testerna gör jag en sammanfattning av resultaten från rörelseanalys, rörelsetest, mätningar och palpation. Skador, förkortad muskulatur, belastningsmönster och begränsningar i kraftöverföringen ritar jag in på en skelettbild, som jag senare mailar till dig.
  • i sammanfattningen ingår också en prognos; beroende på om hunden behöver behandlingar och rehabiliteringsträning.
  • avslutningsvis går jag igenom de övningar, sjukgymnastik och stretching, som djurägaren ska hjälpa hunden med hemma, Du får då själv testa varje övning så att du vet exakt hur den ska utföras. Du får också med dig detaljerade stretchinstruktioner med bild och text som beskriver varje övning.

Från början till slut tar det första besöket här minst 3 timmar och ibland ännu längre, b.l.a beroende på hur mycket frågor du har och hur pass samarbetsvillig din hund är. För att inte behöva forcera varken din hund eller dig, eller behöva göra avkall på kvaliteten på genomgången, avsätter jag alltid 4 timmar för varje ny patient.

 Fotograf: Christoffer Frances
Allmänt | |
Upp